Tényleg mindent visz a „Fekete Péntek”?

Évről évre egyre nagyobbat robban, miközben fenekestől felforgatja a vásárlási szokásainkat – a Black Friday ma már megkerülhetetlen tényező a karácsony előtti időszakban. De vajon tényleg akkora népszerűségnek örvend? Megnéztük!

A Magyarországon 2013 óta jelen lévő, amerikai mintára átlagon felüli árkedvezményeket kínáló nap tulajdonképpen a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetévé vált az elmúlt években.
Nem meglepő módon ilyenkor aktívak vagyunk a közösségi médiában is, így adatbányászaink megvizsgálták, hogy vajon milyen hashtag-ek jelennek meg a Black Friday kapcsán, mit vásárolunk, ki kommunikál egyáltalán, vagy éppen mit teszünk, ha mégis elkerülnénk. Elemzésünk során azt vizsgáltuk, hogy milyen kifejezéseket társítunk a #blackfriday hashtag mellett, és azokból milyen következtetések vonhatóak le szöveganalitikai módszerekkel.

Egyértelműen látszik például, hogy a 2017-ben november 24-re eső pénteki esemény előtt már egy héttel megkezdődött az akciók kommunikálása, kitartva egészen a Fekete Pénteket követő vasárnapig. Utóbbi annak is köszönhető, hogy sok cég már három napon keresztül kínálja kedvezményeiket, így a Black Friday ma már egyre inkább Black Weekend. A vizsgált posztokból az is kitűnik, hogy a tartalmak túlnyomó többsége (90%) az eladóktól származott, a vásárlói élmény - mint például a „Nézd ezt vettem a #blackfriday-en...” jellegű beszámolók jóval elmaradtak a boltok reklámjaitól.

Clementine BlackFriday infographic

Mit vásárolhatunk ilyenkor? Ma már szinte minden megtalálható a kínálatban, ugyanakkor a műszaki cikkek magasan vezetik az eladott termékek listáját. Ezen felül a ruházati termékek, lakberendezési tárgyak, kozmetikumok és a hobbi felszerelések is népszerűek a kedvezménnyel kínált lehetőségek között.

De mégis mekkora árengedménnyel kalkulálhatunk? 2017-ben az az esetek harmadában 20%-os kedvezményt kínáltak, ennél alacsonyabb engedményt csak 5%-ban kommunikáltak. Népszerűek még az 50%-os akciók, az esetek negyedében ezzel van dolgunk. Érdemes tehát készülni rá, élni vele!
Aki pedig a társadalom azon felébe tartozik, akit idegesít a felhajtás, akkor sincs gond, a hashtag-ek kiváló ötleteket adnak arra vonatkozóan is, hogy mit érdemes csinálni helyette: a pihenés, a kirándulás, de még a kutya sétáltatás is jó alternatíva lehet!