sajtó csomag
SAJTÓKAPCSOLAT
Tel: +36 1 457 0561
Fax: +36 1 457 0562
Cím: 1115 Budapest,
Bartók Béla út 105-113.
AI, aj, oktatás
AI, aj, oktatás
Szegény szén alapú tanárokat még az ág (AGI) is húzza. Nem elég ugyanis, hogy egy folyton változó világban kell az elismerésükért harcolni sok országban, ráadásul bejött a képbe a mesterséges intelligencia jelentette egzisztenciális veszély közelsége is. Aki szerint csak lázálom, hogy a homo sapiens helyét holmi élettelen algoritmusok veszik át, azok jobb, ha megbarátkoznak a gondolattal: az oktatás ügye, szerkezete globálisan is nagy változások előtt áll.
Dr. AI
2023. június második hetében különös hírt közölt a patinás egyetem még patinásabb napilapja. A The Crimson Harvardban ugyanis maga David Malan professzor jelentette be, hogy az egyetem első számú kódolási kurzusa, a CS50 (Computer Science 50: Introduction to Computer Science) új oktatót kap a programozók körében is népszerű ChatGPT személyében. Malan elismeri, hogy a mesterséges intelligencia – különösen a kezdeti szakaszban – alulteljesíthet vagy hibázhat, de a prof. azt állítja, hogy a mesterséges intelligencia segíthet csökkenteni a tanfolyam irányításával kapcsolatos emberi munkaterhet, és így több idő marad a hallgatók személyes mentorálására.
Hogyan történik mindez a gyakorlatban? Malan azt írta, hogy ősztől kezdve a hallgatóknak az AI segítséget nyújthat abban, hogy megtalálják a kódjukban lévő hibákat, visszajelzést adhat a hallgatói programok tervezéséről, az új programok elmagyarázhatják az ismeretlen kódsorokat vagy hibaüzeneteket, és válaszolhatnak egyéni kérdésekre is.
Így a tervek szerint a túlhajszolt és alulfizetett (ez áll a szövegben!) tanerő felszabadításával elérhetővé válik a kívánatos 1:1-hez tanár-diák arány is.
Tanárok után a vállalkozások, avagy az EdTech veszedelme
De nincsenek biztonságban a digitális, online oktatásban utazó startupok, vállalkozások sem. A kaliforniai székhelyű, előfizetéses modellen alapuló Chegg, a diákok házi feladatához digitális eszközöket kínáló vállalat részvényei áprilisban a felét érték a korábbinak. Az ok? A GPT-4 márciusi megjelenésével minden addiginál jobb lehetőség nyílt a tanulásra. Ebben a versenyben a Chegg előnye pillanatok alatt elolvadni látszott. Hasonlóan, igaz, nem ennyire rútul járt az itthon is elterjedt nyelvtanulást segítő alkalmazás, a Duolingo is: a sok nyelven perfekt OpenAI-termék ugyanis – igaz, kisebb mértékben, de – a Duolingo céges értékét is kikezdte.
Az egyik lehetséges válasz a csaknem egzisztenciális kihívásra a Chegg példája: létrehozták a GPT-4 API-ját használó CheggMate nevű terméküket.
A tanulás régi-új módja
Ezek az előjelek mind egy irányba mutatnak: az oktatás világa, metódusa a tömegoktatásról az egyéni megközelítés felé mutat. Kevesebb tanár, több algoritmus. A ChatGPT-re és más nagy nyelvi rendszerekre épülő modellek használatával a tanulás visszatérhet a kérdezz-felelek fázisába. Az emberi tanárnál készségesebb, sosem fáradó és nagy tudású (immár a legfrissebb netes találatokat is elérő) modellekkel saját tempóban folyhat a munka. A nyelvi alap miatt a „magyarázd el nekem a kvantummechanikát úgy, mintha egy 12 éves gyerek lennék” típusú megközelítés újfajta párbeszédet hoz létre a tudásra szomjas diák és a tudás tárgya között.
Ebben a szisztémában érdekes támogatást jelentenek például a ChatPDF-hez hasonló alkalmazások: ezek ugyanis képesek arra, hogy bármilyen feltöltött dokumentummal – például tankönyvvel – úgy chateljen az ember, mintha csak egy kivételes képességű tanárral tenné.
A kérdések finomítása, a tananyagban való elmélyülés olyan világ felé mutat, ahol a mentorálás áttevődhet az élettelen rendszerek felé, vagy – ahogy a harvardi példa mutatja – a diákok sokkal több figyelmet kaphatnak majd emberi tanáraiktól. Pont úgy, ahogy régen, amikor a nyugati világ forradalmát jelentő Universitasok először kialakultak: sok párbeszéd, interakció, mentorálás és minden addiginál erősebb elmélyülés formájában.
-
RÖVIDHÍR KOMMENTÁRRAL: Mesterségesen tökéletlen
-
RÖVIDHÍR KOMMENTÁRRAL - Sam Altman és a techno-szociális hálózat