Skip to main content

Vélemény

sajtó csomag

Töltse le a Clementine bemutatkozó anyagát.

SAJTÓKAPCSOLAT

E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel: +36 1 457 0561
Fax: +36 1 457 0562
Cím: 1115 Budapest,
Bartók Béla út 105-113.

AI, aj, oktatás

AI, aj, oktatás

2023. július 24.

Szegény szén alapú tanárokat még az ág (AGI) is húzza. Nem elég ugyanis, hogy egy folyton változó világban kell az elismerésükért harcolni sok országban, ráadásul bejött a képbe a mesterséges intelligencia jelentette egzisztenciális veszély közelsége is. Aki szerint csak lázálom, hogy a homo sapiens helyét holmi élettelen algoritmusok veszik át, azok jobb, ha megbarátkoznak a gondolattal: az oktatás ügye, szerkezete globálisan is nagy változások előtt áll.

Dr. AI

2023. június második hetében különös hírt közölt a patinás egyetem még patinásabb napilapja. A The Crimson Harvardban ugyanis maga David Malan professzor jelentette be, hogy az egyetem első számú kódolási kurzusa, a CS50 (Computer Science 50: Introduction to Computer Science) új oktatót kap a programozók körében is népszerű ChatGPT személyében. Malan elismeri, hogy a mesterséges intelligencia – különösen a kezdeti szakaszban – alulteljesíthet vagy hibázhat, de a prof. azt állítja, hogy a mesterséges intelligencia segíthet csökkenteni a tanfolyam irányításával kapcsolatos emberi munkaterhet, és így több idő marad a hallgatók személyes mentorálására.

Hogyan történik mindez a gyakorlatban? Malan azt írta, hogy ősztől kezdve a hallgatóknak az AI segítséget nyújthat abban, hogy megtalálják a kódjukban lévő hibákat, visszajelzést adhat a hallgatói programok tervezéséről, az új programok elmagyarázhatják az ismeretlen kódsorokat vagy hibaüzeneteket, és válaszolhatnak egyéni kérdésekre is.

Így a tervek szerint a túlhajszolt és alulfizetett (ez áll a szövegben!) tanerő felszabadításával elérhetővé válik a kívánatos 1:1-hez tanár-diák arány is.

Tanárok után a vállalkozások, avagy az EdTech veszedelme

De nincsenek biztonságban a digitális, online oktatásban utazó startupok, vállalkozások sem. A kaliforniai székhelyű, előfizetéses modellen alapuló Chegg, a diákok házi feladatához digitális eszközöket kínáló vállalat részvényei áprilisban a felét érték a korábbinak. Az ok? A GPT-4 márciusi megjelenésével minden addiginál jobb lehetőség nyílt a tanulásra. Ebben a versenyben a Chegg előnye pillanatok alatt elolvadni látszott. Hasonlóan, igaz, nem ennyire rútul járt az itthon is elterjedt nyelvtanulást segítő alkalmazás, a Duolingo is: a sok nyelven perfekt OpenAI-termék ugyanis – igaz, kisebb mértékben, de – a Duolingo céges értékét is kikezdte.

Az egyik lehetséges válasz a csaknem egzisztenciális kihívásra a Chegg példája: létrehozták a GPT-4 API-ját használó CheggMate nevű terméküket.

A tanulás régi-új módja

Ezek az előjelek mind egy irányba mutatnak: az oktatás világa, metódusa a tömegoktatásról az egyéni megközelítés felé mutat. Kevesebb tanár, több algoritmus. A ChatGPT-re és más nagy nyelvi rendszerekre épülő modellek használatával a tanulás visszatérhet a kérdezz-felelek fázisába. Az emberi tanárnál készségesebb, sosem fáradó és nagy tudású (immár a legfrissebb netes találatokat is elérő) modellekkel saját tempóban folyhat a munka. A nyelvi alap miatt a „magyarázd el nekem a kvantummechanikát úgy, mintha egy 12 éves gyerek lennék” típusú megközelítés újfajta párbeszédet hoz létre a tudásra szomjas diák és a tudás tárgya között.

Ebben a szisztémában érdekes támogatást jelentenek például a ChatPDF-hez hasonló alkalmazások: ezek ugyanis képesek arra, hogy bármilyen feltöltött dokumentummal – például tankönyvvel – úgy chateljen az ember, mintha csak egy kivételes képességű tanárral tenné.

A kérdések finomítása, a tananyagban való elmélyülés olyan világ felé mutat, ahol a mentorálás áttevődhet az élettelen rendszerek felé, vagy – ahogy a harvardi példa mutatja – a diákok sokkal több figyelmet kaphatnak majd emberi tanáraiktól. Pont úgy, ahogy régen, amikor a nyugati világ forradalmát jelentő Universitasok először kialakultak: sok párbeszéd, interakció, mentorálás és minden addiginál erősebb elmélyülés formájában.