Míg a hangvezérelt IVR megoldás „egyszerű” irányításra, kérdés-válasz kommunikációra képes az ügyfél szándékának megértése után, a virtuális asszisztens már hosszabb, összetettebb dialógus, beszélgetés lefolytatására is alkalmas.
ELVIRA
A MÁV által használt ELVIRA utastájékoztató rendszert a Clementine, a SpeechTex és a BME közösen fejlesztése. A hang-alapú virtuális asszisztens egyszerre tíz utas hívását képes fogadni és tájékoztatást ad a belföldi vonatmenetrendekről és jegyárakról. A robotasszisztensnek köszönhetően várakozási idő nélkül, telefonon megtudhatják a szükséges információkat az utazni készülők, ezáltal az élőhangos operátorok munkájában energia és idő szabadul fel az összetettebb utastájékoztatási kérdések kezelésére.
Elvira a Hanga nevű virtuális asszisztens megoldás kifejezetten a MÁV igényeire testreszabott változata. Három technológia integrációja teszi képessé, hogy megértse az utasok szándékát és megválaszolja azokat: leiratozás (speech-to-text), szövegbányászat és gépi tanulás, valamint beszédszintézis (text-to-speech).
ELVIRA fejlesztése, tanítása és integrációja 2022. év elején kezdődött, az év végi tesztüzem során pedig már közel 12 000 telefonálót szolgált ki. A robotasszisztens a piacon eddig elérhető hang-alapú virtuálisasszisztens-szolgáltatásokkal szemben hazai fejlesztés. Ez az első olyan rendszer, amely teljes egészében magyar technológiára, magyar komponensekre épül. Elsősorban a nagyvállalatok, illetve államigazgatási cégek számára javasolt egy ilyen rendszer bevezetése, ahol kellő számú telefonos megkeresés várható.