Az Egis Gyógyszergyár Zrt. magyar gyógyszergyártó vállalat. Tevékenysége kiterjed az originális kutatástól és generikus fejlesztéstől a hatóanyag- és készgyógyszer-gyártáson át az értékesítésig. A 170 milliárd forintot meghaladó éves árbevételt jegyző cég 3 gyártóegységgel rendelkezik Magyarországon és a világ 50 országában értékesíti készítményeit.
Üzleti probléma
A fenntartató üzleti siker kulcsa az alapos, minden részletre kiterjedő tervezés (és annak hatékony végrehajtása). Miként tud egy, a nemzetközi piacokon is aktív gyógyszergyár az értékesítési munkatársak szakmai tapasztalata mellett egyéb forrásból is megbízható termelési és értékesítési előrejelzéseket készíteni? A cégnél használt vállalatirányítási rendszerbe a kollegák manuálisan töltötték ki a forgalommal kapcsolatos kalkulációkat, amelyek sok esetben nélkülözték az adatok elemzését, és sokkal inkább becsléseket jelentettek. A megoldást az évek során felhalmozódott vonatkozó információk elemzésén és a piac modellezésén alapuló eszköztár jelentené.
Összegzés
A projekt során kialakított megoldás hatására az EGIS által eddig az üzleti várakozások előrejelzéséhez alkalmazott manuális tervezés után észlelt 19,1%-os hibaarány az új, automatizált folyamat eredményeképpen 7,6%-ra csökkent. Az új folyamat természetes és mindenképpen pozitív hatása az értékesítési előrejelzések összeállítására fordított munkaidő drasztikus csökkenése. A felszabaduló erőforrások lehetőséget biztosítanak a tervek végrehajtásához kapcsolódó munkálatok eddigieknél alaposabb kidolgozására.
Megoldás
A teljes cég működését átalakítani hivatott tanácsadói és tervezői munka részeként a Clementine által irányított projekt során alkalmazott SPSS Modeler termék segítségével a megoldás több lépcsőben került kidolgozásra.
- Adatstrukturálás
A rendelkezésre álló gyártási és értékesítési adatok rendszerezésével és összekapcsolásával az üzleti év egyes szakaszaira összefüggések, törvényszerűségek megállapítása. - Modellezés
A feltárt összefüggések alapján prediktív előrejelzési modellek készültek. A vállalat így képes minden általa gyártott termékre, ill. célpiacra (országra) akár 12 évre előretekintő havi/éves bontású értékesítési kalkulációkat készíteni.
Az így készült tervek – figyelembe véve azok hosszú távú voltát – nem képesek teljes pontossággal meghatározni a jövőben értékesítések volumenét. A szezonális trendek megfigyelésén alapuló előrejelzések azonban nem csupán az értékesítésben megnyilvánuló üzleti működésre vannak hatással: a cég piaci igényekhez igazodó gyártói kapacitásának tervezését is hatékonyan támogatják. - A megoldással készülő modellek alkalmazási területei:
- 2-3 évre szóló modellek: gyártás tervezés támogatásához;
- 12 évre szóló modellek: stratégia tervezés.