Skip to main content

Színes

sajtó csomag

Töltse le a Clementine bemutatkozó anyagát.

SAJTÓKAPCSOLAT

E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel: +36 1 457 0561
Fax: +36 1 457 0562
Cím: 1115 Budapest,
Bartók Béla út 105-113.

Mesterséges szépség?

Mesterséges szépség?

2024. június 26.

Amikor szakértők azt állítják, hogy a mesterséges intelligencia térnyerése szinte minden területen várható, akkor ez alól az éves szinten csaknem 500 milliárd dolláros forgalmú szépségipar sem kivétel. Az MI kiválóan felhasználható az eddig algoritmusokkal kevésbé hírbe hozott területeken is.

Digitális szépségtanácsadók

Beautytech – már maga az elnevezés sem tegnap született. A digitális kor hajnalán, még az okostelefonokon és a szélessávú mobilkapcsolatokon innen, 1998-ban a New York Times már tesztelt úgynevezett „virtuális szépségápolási számítógépes programokat”. Ezek a mai szemmel kezdetlegesebbnek mondható alkalmazások lehetővé tették a felhasználók számára, hogy a saját fényképüket feltöltve digitálisan kipróbálhattak új frizurákat, kozmetikumokat és kiegészítőket. Annak idején nagy szónak számított a többszáz frizura, kozmetikai árnyalat interaktív kipróbálása. Az egyik ilyen, CD-ről betölthető termék mögött egyenesen az egyik leghíresebb női magazin, a Cosmo(politan) állt. A kísérletezés, a szoftver + szépség kombinációja akkor réspiaci jelenség maradt, és egészen a modern MI-kor hajnaláig kellett várnunk arra, hogy a jelenség új erőre kapjon.

A szépségipar lehet mesterséges

Amikor a ChatGPT publikussá tételével felkapaszkodtunk a generatív mesterséges intelligencia másfél éve száguldó vonatára, nyilvánvaló lett a fejlesztők számára: az MI és a szépségipar frigye az égben köttetett – vagyis nagyon is jól használható egy addig a technológiai által (fogyasztói szinten) jobbára érintetlen területen is.

A genAI egyrészt képes a személyre szabott elemzésre és tanácsadásra, kiváló chatbotokat lehet vele építeni, a gépi látás fejlődése új távlatokat nyit a „hogy néznék ki más sminkkel”-típusú kérdések esetében, illetve – a gyógyszerkutatásokhoz hasonlóan – az új termékek előállítása is hatalmas segítséget kapott az MI elterjedésével.

Nézzünk ezekre néhány példát!

A francia óriás és az MI

Az elmúlt évben 40 milliárd eurónyi éves forgalommal rendelkező, jól ismert L’Oréal már évek óta szorgos befektetője a beutytechnek. 2022-ben például a New Jersey állambeli Clarkban egy hight-tech kutatási központot létesített. De még ennél is többet tettek: létrehozták a cégen belüli CREAITECH-et, amely egy úgynevezett „generatív MI beauty Content Lab”, vagyis a fejlesztéseknek dedikált technológiai akcelerátor. A számos nagy nyelvi modellt használó kutatórészleg már több, MI-vel megszületett terméket mondhat magáénak. Ilyen például a Kiehl’s Derma-Reader, amely egy futurisztikusan kinéző orvosi berendezésnek tűnik. E készülék a bőrproblémák nyolc területét méri fel, elemzi a bőr felszínét és a felszín alatti bőrfelületet. Amint észleli a problémát, a felhasználó személyre szabott formulákat kap bőrének kezelésére és korrekciójára.

A nemes egyszerűséggel csak L'Oréal Paris Beauty Genius névre keresztelt, generatív MI-alapú személyes szépségápolási asszisztens a hét minden napján, 24 órában elérhető. A chatbot a L'Oréal Paris hatalmas tudásbázisát hasznosítva a hajápolás, hajfestés, smink és bőrápolás területén ad tanácsokat, hogy a felhasználók még jobb döntéseket hozhassanak. Személyre szabott diagnosztikára is használható, például szelfi alapján bőrproblémák elemzésére és ezen alapuló tanácsadásra.

Érdekesség, hogy a L'Oréal-csoport egyébként a kozmetikumok jövőjét a mikrobiom technológiát alkalmazó, személyre szabott bőrápolási termékekben képzeli el.

Virtuálisan tökéletes

A mesterséges intelligencia az esztétikusan gyönyörű, perszonalizálható kinézetű emberek világát sem hagyja változatlanul. Míg az egykor ismertebb celeb, Paris Hilton például Halloween-partit szervezett az Urban Decay kozmetikai márka támogatásával a Roblox multiverzumában, addig a Ready Player Me nevű platform lehetőséget kínál arra, hogy saját, videojátékban használható avatárt alkossunk. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy a csak virtuálisan létező Lil Miquela influenszer 2,5 milliós követőtáborral rendelkezik, akkor megállapíthatjuk: a technológia alaposan kitágítja a szépségről vallott eddigi felfogásunkat, és új lehetőséget nyújt az önkifejezésre.