sajtó csomag
SAJTÓKAPCSOLAT
Tel: +36 1 457 0561
Fax: +36 1 457 0562
Cím: 1115 Budapest,
Bartók Béla út 105-113.
Még okosabb áruházak
Még okosabb áruházak
Talán egyetlen terület sem érdeklődik oly intenzíven a mesterséges intelligencia iránt, mint a kereskedelem, a retail világa. Ez persze érthető: itt az okos üzleti döntés azonnali bevételnövekedést, a fogyasztók számának emelkedését jelentheti. Cikkünkben vázlatosan, két példán mutatjuk be, hol tart az iparág az MI (mesterséges intelligencia) alkalmazásában.
Kezdetben volt az ajánlómotor
A világ egyik legnagyobb, online megszervezett piactere, az amerikai Amazon már a 2000-es évek elején rendelkezett saját ajánlómotorral. A több paraméter – például lokáció, legutóbbi vásárlások és keresések, mentett elemek vagy listák, más ügyfelek hasonló keresései vagy vásárlásai – alapján működő rendszer rendkívül fontos volt a cég felfutása szempontjából. Ma már, a ChatGPT korából visszanézve magától értetődőnek tűnik az efféle személyre szabás, de akkor, jó pár évvel az okostelefonok elterjedése előtt ez igazi újdonságnak számított.
Az ajánlás tulajdonképpen olyan volt, mint egy régi barát, vagy valamikor a videotékás, aki bátran ajánlott új filmet a visszatérő vevőnek, miután megismerte az ízlését. Ezt természetesen a mesterséges intelligencia alkalmazása tette lehetővé. Egyes iparági adatok szerint az Amazon bevételeinek így mintegy 35%-a az ajánlott termékeken keresztül folyik be.
Igaz vagy hamis?
Gyors ugrás a 21. század elejéről a 2020-as évek első felére, amikor az Amazon az újabb kihívásokra újabb MI-megoldásokkal kíván válaszolni. Az ajánlómotor egyik legfontosabb adatforrását a felhasználói értékelések jelentik, hiszen itt igazi véleményeket olvashatunk. Igaziakat? Nos, nem teljesen: 2021-ben a vezetők elismerték, hogy az értékelések közül 200 milliót (!) kellett blokkolniuk azok nem valódisága miatt. A szaksajtóban ezt az összes értékelés 30%-ának becsülték az elérhető adatok alapján. Egész kiterjedt iparág épül az álötcsillagos értékelések megírására, amelyben a résztvevők – jellemzően kínai megbízóktól – pénzt kapnak bejegyzéseikért. Ez torzítja a versenyt és hátrányba hozza a tisztességes kereskedőket, mivel a fogyasztók érthetően a magasabbra értékelt termékeket vásárolják.
Az Amazon nemrég bejelentette, hogy jelentős erőforrásokat fog a hamis értékelések kiszűrésére fordítani. Befektetnek a gépi tanulásba, hogy több ezer adatpontot elemezve vértezzék fel a rendszert a csalások kiküszöbölésére.
Beszélj a bolttal!
Ha már nagy játékos, akkor ne hagyjuk ki a sorból az e-kereskedelem online platformjáról világszerte ismert Shopifyt sem! A kanadai óriás kiskereskedőknek nyújt informatikai hátteret, digitális sales megoldásokat – nem csoda, hogy maga is egyre kiterjettebben használja a mesterséges intelligenciát.
A cég ugyanis idén júliusban mutatta be a Sidekick nevű, mesterséges intelligenciával rendelkező chatbotját, amely segíthet a kiskereskedőknek a webshopjaik újratervezésében és az értékesítési adatok elemzésében.
A Sidekick a Shopify Magic gépi tanulási funkciókat tartalmazó csomagjának a része. (A funkciócsomag az OpenAI LP GPT-4 modelljére épül.) A chatbot először a kiskereskedők weboldal-tervezésében nyújt segítséget. Az így elkészített weboldalakat természetes nyelvi bevitellel lehet majd módosítani. Sőt, a chatbot képes marketingszövegeket is generálni az általa létrehozott weboldalrészekhez. Emellett a Sidekick analitikára is használható. , Kérdezni lehet a webáruház működésével kapcsolatban, és az eredményekről kérdezz-felelek formában chatelhetünk a rendszerrel.
Látható, hogy a nagy halak egyértelműen a mesterséges intelligencia képességeik elmélyítése mellett döntenek. A jó hír az, hogy a kis cégek számára is könnyen elérhetőek a chatbotok. Ma már akár a kkv-k is szerényebb havi díjért MI-vel felokosított csevegőrobotokat használhatnak szerényebb havi díjért cserébe, például a költségesebb előerős ügyfélszolgálat helyett.
-
Pénzügyekben nem ismer tréfát
-
RÖVIDHÍR KOMMENTÁRRAL - Gemini 1, 1.5, 2 - őszinte vélemény karácsonyra