Skip to main content

Vélemény

sajtó csomag

Töltse le a Clementine bemutatkozó anyagát.

SAJTÓKAPCSOLAT

E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel: +36 1 457 0561
Fax: +36 1 457 0562
Cím: 1115 Budapest,
Bartók Béla út 105-113.

Pénzügyekben nem ismer tréfát

Pénzügyekben nem ismer tréfát

2023. augusztus 16.

Miért éppen az élet olyan meghatározó részét ne érintené a mesterséges intelligencia, mint a pénzügyeink? Ha van olyan terület, amelyben igazán szükségünk van racionális, elfogulatlan, emberfeletti tudással bíró gépi segítségre, az a pénztárcákat érintő kérdések – céges és személyes szempontból egyaránt.

Van benne fantázia (és pénz)

A Mordor Intelligence (igen, ezt a nevet valószínűleg még ember adta a cégnek!) szerint 2026-ra az AI 26 milliárd dollárnyi piacot fog jelenteni a pénzügyek területén. Az Insider intelligence szakportál pedig egyenesen azt prognosztizálja, hogy az elmúlt éveket is beleszámolva a mesterséges intelligenciával megtámogatott banki alkalmazások 447 milliárd dollárt takarítanak meg az emberek számára. Ezek a nem elhanyagolható összegek mutatják, hogy sok startupper, innovátor és befektető képzeletét megmozgató ágazatról van szó.

A jövő éppen, hogy csak elkezdődött. De van olyan terület, ahol az AI már nemcsak a lábát tette be, hanem „bent van a házban”, és egyre elképzelhetetlenebb nélküle a mindennapi munka. Emlékszünk még az 1980-as évek amerikai tőzsdén játszódó filmjeleneteire? Nos, ebből a szempontból a Tőzsdecápák egyik fejezetének vége. A plaketten álló, hadonászó, idegbaj és szívinfarktus szélén táncoló öltönyös szakemberek világát a digitális jelek vették át.

Modern tőzsdecápák közt

Az algoritmus alapú kereskedést mintha az ég is a tőzsdei, pénzügyi tranzakciók menedzselésére szánta volna. Nem véletlen, hogy ez a technológia az elmúlt években átalakította a pénzügyi iparágat, és a kereskedők minden eddiginél gyorsabban, pontosabban és nagyobb hatékonysággal tudják végrehajtani az egyes műveleteket.

Hogy jön a képbe a mesterséges intelligencia? Az AI-t az algoritmikus kereskedésben az óriási mennyiségű adat elemzésére, minták és trendek azonosítására, valamint az előrejelző (prediktív) modellek létrehozására használják. Mivel a pénzügyi piacokon az árak és a trendek gyorsan és sokszor kiszámíthatatlanul változnak, az AI közel valós idejű adatfeldolgozási képessége aranyat ér. Ennek köszönhetően a piac elemzése könnyebb, és megalapozottabb döntéseket tesz lehetővé. Ráadásul a mesterséges intelligenciával dolgozó modellek idővel képesek tanulni és alkalmazkodni is. A piaci adatok folyamatos elemzésével, a kereskedési stratégiáknak a múltbeli teljesítmény alapján történő kiigazításával az AI-algoritmusok idővel javíthatják pontosságukat és nyereségességüket.

Lefüleli a csalásokat

Egy minden eddiginél digitalizáltabb, összekötött világban a pénzügyeink is egyre nagyobb veszélynek vannak kitéve. A mesterséges intelligencia azonban itt is a segítségünkre siethet.

Vegyük például a JP Morgan Chase esetét! Az egyik legrégebbi és legnagyobb amerikai banknál a fogyasztók számára nyújtott banki tevékenység a nettó bevétel több mint felét teszi ki. A Chase egy saját, mesterséges intelligencia alapú algoritmust fejlesztett ki: ez minden egyes hitelkártya-tranzakció részleteit az adatközpontban lévő központi számítógépeknek küldi el, amelyek eldöntik, hogy az adott művelet csalásgyanús-e vagy sem. (A Chase egyébként az egyik legnagyobb bizalmi pontszámot elért pénzintézet egy amerikai felmérés szerint.)

Vagy nézzünk egy másik példát 2022 márciusából. A Shift Technology nevű cég, amely a globális biztosítási ágazat számára AI-alapú döntésautomatizálási és optimalizálási megoldásokat szállít, valamint a Duck Creek Technologies, a P&C biztosítási ágazat technológiai megoldásainak globális szállítója bejelentették, hogy partnerséget kötöttek. A cél: megjelenni a piacon AI alapú csalásdetektáló rendszerrel. A teljes körű integrációt követően a Duck Creek felhasználói így valós idejű csalásjelzéseket kapnak majd közvetlenül a kárrendezési szoftverrendszerükbe.

A kockázatok és mellékhatások helyett: előnyök

A fintech világa erős forrásban van: a mesterséges intelligencia mellett intelligens chatbotoktól, blokklánc-alkalmazásoktól, web3-fejlesztésektől és neobanki megoldásoktól hangos a szaksajtó. Az AI előnyei a pénzügyi területen a fogyasztók számára már világosan megtapasztalhatók: perszonalizálhatóság, személyre szabott tanácsadás (pl. befektetési lehetőségek a bevételi és a költségminta alapján), automatizáció és biztonság.

Természetesen ehhez az kell, hogy az átlagember is minél jobban értse, mit tesz, tehet érte az AI, a szabályozásnak védenie kell az emberek érdekeit, és – mint a pénzügyi szolgáltatás területén általában véve is – a bizalom megerősítésén szükséges az érintett feleknek dolgozniuk.

Ez a cikk a teljesség igénye nélkül mutatott be két területet, ahol a mesterséges intelligencia és a pénzügy szerencsésen találkozik. Ha körbenézünk, egyre több feladatban jelenik meg az AI: a kockázatmenedzsmenttől kezdve a portfóliókezelésen át a mobilbankolásig bezárólag, és gyanítható, hogy a sornak még nincs vége.